Skip to main content

KERTAS KERJA PROGRAM LAWATAN SAMBIL BELAJAR

PROGRAM LAWATAN SAMBIL BELAJAR

PELAJAR-PELAJAR PERSATUAN SAINS SMK SULTAN YAHYA PETRA 1

KE IPOH DAN TAIPING PADA 7-9 APRIL 2011


 

  1. PENDAHULUAN

    Lawatan sambil belajar pelajar-pelajar Persatuan Sains SMK Sultan Yahya Petra 1, Kelantan ke Ipoh dan Taiping, Perak terdiri daripada 30 orang pelajar dan 3 orang guru sains. Matlamat Persatuan Sains ini diperkenalkan di SMK Sultan Yahya Petra 1 adalah untuk melahirkan pelajar-pelajar yang mempunyai minat yang tinggi di dalam bidang sains, seterusnya dapat memberikan pendedahan tentang kerjaya di dalam bidang sains dan teknologi.


     

    Dalam usaha mencapai matlamat ini, Persatuan Sains mengambil inisiatif untuk mengadakan lawatan sambil belajar ke beberapa tempat yang menarik dan sesuai dengan bidang sains dan teknologi. Oleh yang demikian, Institut Penyelidikan Veterinar, Jabatan Geosains dan Mineral serta Bukit Merah Resort menjadi destinasi pilihan kerana terdapat pelbagai contoh yang boleh memberikan pengetahuan serta pengalaman baru dalam bidang zoology, bioteknologi dan geologi yang melibatkan pengetahuan yang khusus tentang mata pelajaran Biology, Fizik dan Kimia.


     

  2. OBJEKTIF LAWATAN
    1. Memberikan pendedahan dan pendekatan yang lebih luas kepada pelajar dalam bidang sains dan teknologi .
    2. Memberi peluang kepada pelajar untuk menimba ilmu pengetahuan untuk melahirkan pelajar yang berpengetahuan, kreatif dan inovatif dalam merebut peluang kerjaya dalam bidang ini
    3. Melahirkan pelajar yang berilmu dan berketrampilan dalam bidang sains serta teknologi


       

  3. TARIKH, MASA DAN TEMPAT LAWATAN

    Tarikh        : 7-9 April 2011

    Masa        : 7.30 pagi – 7.30 malam

    Tempat        :Ipoh dan Taiping, Perak Darul Rizuan


     


     


     


     


     

  4. SASARAN

    Pelajar-pelajar Persatuan Sains SMK Sultan Yahya Petra 1, Kelantan ( tingkatan 4 dan 5 ).


     

    Pelajar                    =     30 orang

    Guru sains                =     3 orang

    Pembantu makmal            =     2 orang

    Jumlah Peserta                  =    35 orang


     

  5. KANDUNGAN PROGRAM LAWATAN
    1. Pendedahan tentang kerjaya dan melanjutkan pelajaran
    2. Menambahkan pengetahuan dalam bidang ini.


       

  6. AGENSI TERLIBAT

    Institut Penyelidikan Veterinar, Jabatan Mineral dan Geosains Perak serta Bukit Merah Conservation of Orang utan.


     

  7. SUMBER KEWANGAN

    7.1 Yuran pelajar            RM 50.00 X 30 orang    = RM 1,500.00

    7.2 Peruntukan Wang Saku Pelajar    RM 15.00 X 30 orang    = RM 300.00

    7.3 Derma Perseorangan                    = RM 400.00

                        Jumlah            = RM 2,200.00


     

  8. ANGGARAN PERBELANJAAN

    8.1 Makan dan minum            RM 30.00 X 30 orang    = RM 900.00

    8.2 Anggaran tiket masuk (pelajar) RM 35.00 X 30 orang    = RM 850.00

    8.3 Tempahan T-Shirt            RM12.00 X 30 orang    = RM 450.00

                        Jumlah            = RM 2,200.00


     

  9. PENUTUP

    Oleh itu, Persatuan Sains SMK Sultan Yahya Petra 1 berharap agar segala usaha dan perancangan yang dilakukan untuk menjayakan program lawatan sambil belajar ke Ipoh dan Taiping, Perak ini mendapat kerjasama yang sewajarnya daripada pihak-pihak yang terlibat dan aktiviti-aktiviti yang dirancang dapat berjalan dengan lancar. Semoga dengan adanya lawatan ini dapat memberi manfaat kepada pelajar-pelajar di samping membuka ruang yang lebih luas kepada pelajar dalam bidang sains dan teknologi ini.


     


     


     

    Disediakan oleh:                    Disahkan oleh:


     


     

    ………………………………………                ……………………………………

    ( SITI SHAMZELA BT SHAHMAN )                (KOMARUDIN BIN ABDULLAH)

    Guru Pembimbing,                    Pengetua,

    Persatuan Sains,                    SMK Sultan Yahya Petra 1,

    SMK Sultan Yahya Petra 1.                18000 Kuala Krai, Kelantan.


     

    Bertarikh : 1 March 2011


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     


     

KERTAS KERJA


 


 

PROGRAM LAWATAN SAMBIL BELAJAR

PELAJAR-PELAJAR PERSATUAN SAINS

SMK SULTAN YAHYA PETRA 1

KE PERAK


 

TARIKH: 7-9 APRIL 2011


 


 

ANJURAN

PANITIA SAINS

SMK SULTAN YAHYA PETRA 1 2011


 


 


 


 


 

                        

Comments

  1. may i share your working paper. i think its very useful to me.
    thanks. :)

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum cikgu'terima aksih atas perkongsian ilmu dan pengalaman
    memberikan odea kepada saya semoga Allah emrahmati perkongsian ilmu cikgu sebagai ilmu bermanfaat amin

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

KEPENTINGAN IKLIM SEKOLAH YANG POSITIF

Definisi iklim sekolah yang positif Ciri-ciri sekolah seperti struktur fizikal bangunan dan interaksi antara pelajar dan guru-guru merupakan dua faktor besar yang mempengaruhi dan membantu dalam member takrifan terhadap konsep iklim sekolah yang sangat luas ini. Iklim sekolah telah dikaji oleh para pengkaji beberapa tahun yang lalu dan masih lagi berterusan untuk dikenalpasti dan diperhalusi lagi sebagai satu keputusan yang signifikan yang mempengaruhi hasil-hasil dalam bidang pendidikan. Halpin dan Croft (1963) yang merupakan perintis dalam kajian iklim sekolah mengatakan bahawa iklim sekolah menggambarkan personaliti seseorang individu sendiri dan bagaimana guru tersebut berusaha untuk mencapai tahap organisasi iklim sekolah berkenaan. Seterusnya, Howard (1974) mendefinisikan iklim sekolah sebagai keadaan sosial dan budaya sekolah itu yang mempengaruhi tingkah laku orang di dalamnya. Pusat Perkembangan Kurikulum (1981) mendefinisikan iklim sekolah sebagai suasana sekolah yan

PENGURUSAN STRATEGIK DAN IKLIM SEKOLAH MEMPENGARUHI KEPUASAN KERJA GURU

PENGENALAN Tugasan ini membincangkan mengenai perhubungan antara pengurusan strategik dan iklim sekolah terhadap kepuasan kerja. Di dalam tugasan ini, terdapat dua pembolehubah yang tidak bersandar iaitu pengurusan strategik dan iklim sekolah. Manakala, pembolehubah yang bersandar adalah kepuasan kerja guru. Perkaitan antara dua jenis pembolehubah ini dibaincangkan bagi melihat sama ada terdapat perhubungan yang signifikan ataupun tidak   2.0    KONSEP PENGURUSAN STRATEGIK 2.1    Definisi Apakah yang dimaksudkan dengan pengurusan strategik? Terdapat pelbagai definisi yang diberikan tentang konsep ini. Dua istilah penting di sini iaitu 'pengurusan' dan 'strategik' membawa pengertian yang mendalam dan penting di mana gabungan kedua-duanya pula menjelaskan proses pengurusan yang kritikal yang berlaku dalam mana-mana organisasi. Menurut Peter Drucker (1972), pengurusan ialah satu proses sosial yang dibentuk untuk mendapatkan kerjasama, penyertaan dan penglibatan ahli-ahli