Skip to main content

SUGESTED BIO EXPERIMENTS

SUGGESTED EXPERIMENTS / ACTIVITIES FOR FORM 4

No

Topic

Elements

E1

E2

E3

E4

E5

1

CHAPTER 3: Movement of substances across the plasma membrane

Activity 3.6 : Determining the concentration of an external solution which is isotonic to the cell sap of a plant. (page 30)

ü

ü

ü

ü

ü

2

CHAPTER 4: Chemical composition of the cell

Activity 4.4: Investigate the effects of temperature on the breakdown of starch by amylase. (page 41)

Activity 4.5 : Investigate the effect of PH on albumin by pepsin

ü

ü

ü

ü

ü

3

CHAPTER 6: Nutrition

Activity 6.1: Determining the energy value in food samples. (page 61 – 62)

ü

ü

ü

ü

ü

4

CHAPTER 6: Nutrition

Activity 6.3: Determining the vitamin C contain in various fruit juices. (page 65 – 66)

Activity 6.4 : To investigate the effect of light intensity on the rate of photosynthesis

ü

ü

ü

ü

ü

5

CHAPTER 6: Nutrition

Activity 6.15: Preparing a portfolio on the technological development of food processing

(page 80)

ü

-

ü

ü

ü

6

CHAPTER 7: Respiration

Activity 7.6: Investigating the differences between inhaled and exhaled air in terms of oxygen and carbon dioxide contents.

(page 93 – 94)

ü

ü

ü

ü

ü

7

CHAPTER 9: Endangered Ecosystem

Activity 9.2: Investigating the level of pollution in several different sources of water

(page 128 – 129)

ü

ü

ü

ü

ü


SUGGESTED EXPERIMENTS / ACTIVITIES FOR FORM 5

No

Topic

Elements

E1

E2

E3

E4

E5

1

CHAPTER 1:TRANSPORT

To study one of the factor of affecting the rate of transpiration.

ü

ü

ü

ü

ü

2

CHAPTER 3: COORDINATION AND RESPONSE.

- To study the effect of different quantities of water intake of urine output.

ü

ü

ü

ü

ü

3

CHAPTER : VARIATION

- To investigate continuous variation and discontinuous variation in human.

ü

ü

ü

ü

ü

4.

CHAPTER 6: VARIATION

- To investigate the importance of camouflage in the survival of a species

ü

ü

ü

ü

ü

Comments

Popular posts from this blog

KERTAS KERJA PROGRAM LAWATAN SAMBIL BELAJAR

PROGRAM LAWATAN SAMBIL BELAJAR PELAJAR-PELAJAR PERSATUAN SAINS SMK SULTAN YAHYA PETRA 1 KE IPOH DAN TAIPING PADA 7-9 APRIL 2011   PENDAHULUAN Lawatan sambil belajar pelajar-pelajar Persatuan Sains SMK Sultan Yahya Petra 1, Kelantan ke Ipoh dan Taiping, Perak terdiri daripada 30 orang pelajar dan 3 orang guru sains. Matlamat Persatuan Sains ini diperkenalkan di SMK Sultan Yahya Petra 1 adalah untuk melahirkan pelajar-pelajar yang mempunyai minat yang tinggi di dalam bidang sains, seterusnya dapat memberikan pendedahan tentang kerjaya di dalam bidang sains dan teknologi.   Dalam usaha mencapai matlamat ini, Persatuan Sains mengambil inisiatif untuk mengadakan lawatan sambil belajar ke beberapa tempat yang menarik dan sesuai dengan bidang sains dan teknologi. Oleh yang demikian, Institut Penyelidikan Veterinar, Jabatan Geosains dan Mineral serta Bukit Merah Resort menjadi destinasi pilihan kerana terdapat pelbagai contoh yang boleh memberikan pengetahuan serta pengalaman baru dalam bidan

KEPENTINGAN IKLIM SEKOLAH YANG POSITIF

Definisi iklim sekolah yang positif Ciri-ciri sekolah seperti struktur fizikal bangunan dan interaksi antara pelajar dan guru-guru merupakan dua faktor besar yang mempengaruhi dan membantu dalam member takrifan terhadap konsep iklim sekolah yang sangat luas ini. Iklim sekolah telah dikaji oleh para pengkaji beberapa tahun yang lalu dan masih lagi berterusan untuk dikenalpasti dan diperhalusi lagi sebagai satu keputusan yang signifikan yang mempengaruhi hasil-hasil dalam bidang pendidikan. Halpin dan Croft (1963) yang merupakan perintis dalam kajian iklim sekolah mengatakan bahawa iklim sekolah menggambarkan personaliti seseorang individu sendiri dan bagaimana guru tersebut berusaha untuk mencapai tahap organisasi iklim sekolah berkenaan. Seterusnya, Howard (1974) mendefinisikan iklim sekolah sebagai keadaan sosial dan budaya sekolah itu yang mempengaruhi tingkah laku orang di dalamnya. Pusat Perkembangan Kurikulum (1981) mendefinisikan iklim sekolah sebagai suasana sekolah yan

PENGURUSAN STRATEGIK DAN IKLIM SEKOLAH MEMPENGARUHI KEPUASAN KERJA GURU

PENGENALAN Tugasan ini membincangkan mengenai perhubungan antara pengurusan strategik dan iklim sekolah terhadap kepuasan kerja. Di dalam tugasan ini, terdapat dua pembolehubah yang tidak bersandar iaitu pengurusan strategik dan iklim sekolah. Manakala, pembolehubah yang bersandar adalah kepuasan kerja guru. Perkaitan antara dua jenis pembolehubah ini dibaincangkan bagi melihat sama ada terdapat perhubungan yang signifikan ataupun tidak   2.0    KONSEP PENGURUSAN STRATEGIK 2.1    Definisi Apakah yang dimaksudkan dengan pengurusan strategik? Terdapat pelbagai definisi yang diberikan tentang konsep ini. Dua istilah penting di sini iaitu 'pengurusan' dan 'strategik' membawa pengertian yang mendalam dan penting di mana gabungan kedua-duanya pula menjelaskan proses pengurusan yang kritikal yang berlaku dalam mana-mana organisasi. Menurut Peter Drucker (1972), pengurusan ialah satu proses sosial yang dibentuk untuk mendapatkan kerjasama, penyertaan dan penglibatan ahli-ahli