Skip to main content

borang PEKA BIO


Biology Scoring Check List


Student's Name : …………………………………………………Class : …………


Instrument : ……………………… Title: ……………………………………...

Element 1

Planning Skill

Element 2

Conducting Skill

Element 3

Data Skill

Element 4

Interpreting & Conclusion skill

Element 5

Scientific attitudes & Moral values

PI 1 (Investigation)

  • Objective
  • Problem statement
  • Hypothesis
  • Variables
  • Apparatus & Materials
  • Technique
  • Procedure


[Activity without hypothesis and variables]

  • Objective
  • Problem statement
  • Apparatus & Materials
  • Technique
  • Procedure


Score

3 = 7 ü [5]

2 = 4-6 ü [3-4]

1 = 1-3 ü [1-2]


Folio, Scrap book

PI 1

  • Objective
  • Problem statement
  • Apparatus & Materials
  • Technique
  • Procedure


Score

3 = 5 ü

2 = 3-4 ü

1 = 1-2 ü

PI 1 (Conducting)

  • Set up apparatus & materials
  • Technique
  • Obtaining data


PI 2

  • Using apparatus properly
  • Cleaning and keeping apparatus
  • Disposing waste material



Score

3 = PI 1 (3 ü)

and PI 2 (3 ü)

2 = PI 1 (3 ü)

and PI 2 (1 or 2 ü)

1 = PI 1 (3 ü)

only

PI 1 (Data)

  • Columns and rows with titles and units
  • Sufficient and systematic data//calculation


PI 2 (Diagram)

  • Quality
  • Title of the diagram
  • Neat


Score

3 = PI 1 (2 ü)

and PI 2 (3 ü)

or

with Data only

PI 1 (2 ü)

or

With diagram only

PI 2 (3 ü)


Score

2 = PI 1 (1 ü)

and PI 2 (1-2 ü)

with Data only

PI 1 (1 ü)

With diagram only

PI 2 (1-2 ü)


Score

1 = only idea of PI 1 and PI 2

Scrap Book & Folio

PI 1

  • Collect and present

PI 2

  • Record relevant information

PI 3

  • Record accurately


Score

3 = 3 ü

2 = 2 ü

1 = 1 ü

PI 1 (Graph & Charts)

  • Title
  • Axes with units
  • Uniform scale
  • 4 plotted points / 2 bars
  • smooth curve / correct shape

or

Accurate Calculation

  • formula
  • Putting in values
  • Answer with unit

or

Diagram

  • At least 2 parts correctly labeled


PI 2

  • correct relationship between variables
  • *correct interpretation of data or obtain accurate information from data


PI 3

  • Correct conclusion or restate hypothesis


Score

3 = PI 1 (5 ü) / (3ü)/ ( 1√)

and PI 2 (2 ü) / *( 1√)

and PI 3 (1 ü)


Score

2 = PI 1 (3-4 ü) / (2 ü) / ( 1√)

and any other 2 ü


Score

1 = any ONE of the PI's completely or any TWO PI's not completely

PI 1

  • Honest and accurate
  • Systematic, fair and just
  • Responsible and cooperative


PI 2

  • Interested
  • Curious
  • Persevering, hardworking


PI 3

  • Critical, analytical and creative
  • Transparent and open minded
  • Rational


PI 4

  • Values the contribution of science and technology
  • Practice healthy and clean living and values the balance of nature
  • Thankful for God's blessings


Score

3 = Any ONE ü from ALL the 4 PI's

2 =Any ONE ü from Any 3 PI's

1 =Any ONE ü from Any 2 PI's




Signature :

Name :

Date :

Comments

Popular posts from this blog

KERTAS KERJA PROGRAM LAWATAN SAMBIL BELAJAR

PROGRAM LAWATAN SAMBIL BELAJAR PELAJAR-PELAJAR PERSATUAN SAINS SMK SULTAN YAHYA PETRA 1 KE IPOH DAN TAIPING PADA 7-9 APRIL 2011   PENDAHULUAN Lawatan sambil belajar pelajar-pelajar Persatuan Sains SMK Sultan Yahya Petra 1, Kelantan ke Ipoh dan Taiping, Perak terdiri daripada 30 orang pelajar dan 3 orang guru sains. Matlamat Persatuan Sains ini diperkenalkan di SMK Sultan Yahya Petra 1 adalah untuk melahirkan pelajar-pelajar yang mempunyai minat yang tinggi di dalam bidang sains, seterusnya dapat memberikan pendedahan tentang kerjaya di dalam bidang sains dan teknologi.   Dalam usaha mencapai matlamat ini, Persatuan Sains mengambil inisiatif untuk mengadakan lawatan sambil belajar ke beberapa tempat yang menarik dan sesuai dengan bidang sains dan teknologi. Oleh yang demikian, Institut Penyelidikan Veterinar, Jabatan Geosains dan Mineral serta Bukit Merah Resort menjadi destinasi pilihan kerana terdapat pelbagai contoh yang boleh memberikan pengetahuan serta pengalaman baru dalam bidan

KEPENTINGAN IKLIM SEKOLAH YANG POSITIF

Definisi iklim sekolah yang positif Ciri-ciri sekolah seperti struktur fizikal bangunan dan interaksi antara pelajar dan guru-guru merupakan dua faktor besar yang mempengaruhi dan membantu dalam member takrifan terhadap konsep iklim sekolah yang sangat luas ini. Iklim sekolah telah dikaji oleh para pengkaji beberapa tahun yang lalu dan masih lagi berterusan untuk dikenalpasti dan diperhalusi lagi sebagai satu keputusan yang signifikan yang mempengaruhi hasil-hasil dalam bidang pendidikan. Halpin dan Croft (1963) yang merupakan perintis dalam kajian iklim sekolah mengatakan bahawa iklim sekolah menggambarkan personaliti seseorang individu sendiri dan bagaimana guru tersebut berusaha untuk mencapai tahap organisasi iklim sekolah berkenaan. Seterusnya, Howard (1974) mendefinisikan iklim sekolah sebagai keadaan sosial dan budaya sekolah itu yang mempengaruhi tingkah laku orang di dalamnya. Pusat Perkembangan Kurikulum (1981) mendefinisikan iklim sekolah sebagai suasana sekolah yan

PENGURUSAN STRATEGIK DAN IKLIM SEKOLAH MEMPENGARUHI KEPUASAN KERJA GURU

PENGENALAN Tugasan ini membincangkan mengenai perhubungan antara pengurusan strategik dan iklim sekolah terhadap kepuasan kerja. Di dalam tugasan ini, terdapat dua pembolehubah yang tidak bersandar iaitu pengurusan strategik dan iklim sekolah. Manakala, pembolehubah yang bersandar adalah kepuasan kerja guru. Perkaitan antara dua jenis pembolehubah ini dibaincangkan bagi melihat sama ada terdapat perhubungan yang signifikan ataupun tidak   2.0    KONSEP PENGURUSAN STRATEGIK 2.1    Definisi Apakah yang dimaksudkan dengan pengurusan strategik? Terdapat pelbagai definisi yang diberikan tentang konsep ini. Dua istilah penting di sini iaitu 'pengurusan' dan 'strategik' membawa pengertian yang mendalam dan penting di mana gabungan kedua-duanya pula menjelaskan proses pengurusan yang kritikal yang berlaku dalam mana-mana organisasi. Menurut Peter Drucker (1972), pengurusan ialah satu proses sosial yang dibentuk untuk mendapatkan kerjasama, penyertaan dan penglibatan ahli-ahli