Skip to main content

YEARLY TEACHING PLAN BIOLOGY FORM 5 2011

YEARLY TEACHING PLAN

BIOLOGY FORM 5

YEAR 2011


 

Week No 

Topic 

Suggested number of periods 

Suggested number of weeks 

1-5

1 

TRANSPORT 

  
 

1.1 

Understanding the importance of having a transport system in some multicellular organisms 

4

5

 

1.2 

Synthesising the concept of circulatory system

4

 
 

1.3 

Understanding the mechanism of blood clotting 

2

 
 

1.4 

Synthesising the concept of lymphatic system 

2

 
 

1.5 

Understanding the role of circulatory system in body defence mechanism 

2

 
 

1.6 

Appreciating a healthy cardiovascular system

2

 
 

1.7 

Understanding the transport of substances in plants 

2

 
 

1.8 

Synthesising the concept of transport of substances in plants 

2

 
     

6-10

2 

LOCOMOTION AND SUPPORT 

  
 

2.1 

Understanding support and locomotion in humans and animals

8

5

 

2.2 

Appreciating a healthy musculoskeletal system

4

 
 

2.3 

Understanding support in plants

8

 
     

10-15

3 

COORDINATION AND RESPONSE

  
 

3.1 

Understanding response and coordination

4

5

 

3.2 

Analysing the role of human nervous system

4

 
 

3.3 

Analysing the role of hormones in humans

4

 
 

3.4 

Synthesising the concept of homeostasis in humans 

4

 
 

3.5 

Practising a healthy lifestyle 

2

 
 

3.6 

Understanding plant hormones 

2

 
     

16-21

4 

REPRODUCTION AND GROWTH

  
 

4.1 

Analysing gamete formation

8

6

 

4.2 

Analysing the role of hormones in the menstrual cycle

4

 
 

4.3 

Understanding the early development of a zygote in humans

2

 
 

4.4 

Appreciating the contribution of science and technology in human reproduction

2

 
 

4.5 

Synthesising the concept of sexual reproduction in flowering plants

2

 
 

4.6 

Understanding growth in multicellular organisms

2

 
 

4.7

Understanding the growth curve

2

 
 

4.8 

Understanding the primary and secondary growth in plants 

2

 
     

22-24

5 

INHERITANCE

  
 

5.1 

Synthesising the concept of inheritance based on Mandel's experiment

4

3

 

5.2 

Understanding inheritance

4

 
 

5.3 

Understanding genes and chromosomes

4

 
     

25-28

6 

VARIATION

  
 

6.1 

Understanding variation in organisms

4

3

 

6.2 

Understanding the causes of variation 

4

 
 

6.3 

Be respectful towards one another despite variation

4

 
     
     
     
     
     
     
     
     
     
  

Total 

  
  

First term examination 

  
  

Mid-year examination 

  
  

Trial SPM examination 

  
  

Enrichment programmes 

  
     
     
  

Total number of days

  


 


 


 

Comments

Popular posts from this blog

KERTAS KERJA PROGRAM LAWATAN SAMBIL BELAJAR

PROGRAM LAWATAN SAMBIL BELAJAR PELAJAR-PELAJAR PERSATUAN SAINS SMK SULTAN YAHYA PETRA 1 KE IPOH DAN TAIPING PADA 7-9 APRIL 2011   PENDAHULUAN Lawatan sambil belajar pelajar-pelajar Persatuan Sains SMK Sultan Yahya Petra 1, Kelantan ke Ipoh dan Taiping, Perak terdiri daripada 30 orang pelajar dan 3 orang guru sains. Matlamat Persatuan Sains ini diperkenalkan di SMK Sultan Yahya Petra 1 adalah untuk melahirkan pelajar-pelajar yang mempunyai minat yang tinggi di dalam bidang sains, seterusnya dapat memberikan pendedahan tentang kerjaya di dalam bidang sains dan teknologi.   Dalam usaha mencapai matlamat ini, Persatuan Sains mengambil inisiatif untuk mengadakan lawatan sambil belajar ke beberapa tempat yang menarik dan sesuai dengan bidang sains dan teknologi. Oleh yang demikian, Institut Penyelidikan Veterinar, Jabatan Geosains dan Mineral serta Bukit Merah Resort menjadi destinasi pilihan kerana terdapat pelbagai contoh yang boleh memberikan pengetahuan serta pengalaman baru dalam bidan

KEPENTINGAN IKLIM SEKOLAH YANG POSITIF

Definisi iklim sekolah yang positif Ciri-ciri sekolah seperti struktur fizikal bangunan dan interaksi antara pelajar dan guru-guru merupakan dua faktor besar yang mempengaruhi dan membantu dalam member takrifan terhadap konsep iklim sekolah yang sangat luas ini. Iklim sekolah telah dikaji oleh para pengkaji beberapa tahun yang lalu dan masih lagi berterusan untuk dikenalpasti dan diperhalusi lagi sebagai satu keputusan yang signifikan yang mempengaruhi hasil-hasil dalam bidang pendidikan. Halpin dan Croft (1963) yang merupakan perintis dalam kajian iklim sekolah mengatakan bahawa iklim sekolah menggambarkan personaliti seseorang individu sendiri dan bagaimana guru tersebut berusaha untuk mencapai tahap organisasi iklim sekolah berkenaan. Seterusnya, Howard (1974) mendefinisikan iklim sekolah sebagai keadaan sosial dan budaya sekolah itu yang mempengaruhi tingkah laku orang di dalamnya. Pusat Perkembangan Kurikulum (1981) mendefinisikan iklim sekolah sebagai suasana sekolah yan

PENGURUSAN STRATEGIK DAN IKLIM SEKOLAH MEMPENGARUHI KEPUASAN KERJA GURU

PENGENALAN Tugasan ini membincangkan mengenai perhubungan antara pengurusan strategik dan iklim sekolah terhadap kepuasan kerja. Di dalam tugasan ini, terdapat dua pembolehubah yang tidak bersandar iaitu pengurusan strategik dan iklim sekolah. Manakala, pembolehubah yang bersandar adalah kepuasan kerja guru. Perkaitan antara dua jenis pembolehubah ini dibaincangkan bagi melihat sama ada terdapat perhubungan yang signifikan ataupun tidak   2.0    KONSEP PENGURUSAN STRATEGIK 2.1    Definisi Apakah yang dimaksudkan dengan pengurusan strategik? Terdapat pelbagai definisi yang diberikan tentang konsep ini. Dua istilah penting di sini iaitu 'pengurusan' dan 'strategik' membawa pengertian yang mendalam dan penting di mana gabungan kedua-duanya pula menjelaskan proses pengurusan yang kritikal yang berlaku dalam mana-mana organisasi. Menurut Peter Drucker (1972), pengurusan ialah satu proses sosial yang dibentuk untuk mendapatkan kerjasama, penyertaan dan penglibatan ahli-ahli