APAKAH KUALITI?
5 DIFINISI KUALITI:
5 DIFINISI KUALITI:
- keunggulan - kualiti adalah sesuatu yang difahami mengikut gerak hati dan sukar untuk dinyatakan ( contoh: kecantikan & cinta)
- berasaskan produk - jika kualiti dijumpai di dalam komponen dan ciri-ciri sesuatu produk
- berasaskan pengguna - jika sesuatu produk itu memenuhi keperluan pelanggan (pelanggan berpuas hati)
- berasaskan pembuatan - jika telah menepati ciri-ciri yang direkabentuk terhadap sesuatu produk
- mempunyai nilai - jika sesuatu produk itu dapat memberikan nilai pada harganya
berasaskan 5 definisi di atas, wujud dimensi dalam kualiti
- dimensi kualiti produk (Garvin)
- dimensi kualiti perkhidmatan (Parasuraman)
DIMENSI KUALITI PARASURAMAN (PERKHIDMATAN)
- Keketaraan / kenyataan (tangible) - penampilan terhadap kemudahan fizikal, staf, kakitangan dan kemudahan telekomunikasi
- Kebolehpercayaan (service reliable)- kebolehan untuk mencapai perkhidmatan yang dijanjikan secara tepat dan dipercayai
- Kebolehan untuk bertindak balas (responsiveness)- sedia untuk menolong pelanggan dan dapat memberikan perkhidmatan yang segara
- Jaminan (assurance)- pengetahuan dan budi bahasa oleh pihak yang memberi perkhidmatan dan kebolehan memberi kepercayaan dan keyakinan
- Empati (emphaty)- empati= meletakkan diri kita ke dlm diri org lain. Mengambil berat dan memberi perhatian secara individu adalah perkara yang diimpikan pelanggan (customer care).
DIMENSI KUALITI GARVIN (PRODUK)
- Pencapaian (performance)- kecekapan di mana produk yang dihasilkan mencapai tujuan yang dirancang
- Ciri-ciri (features)- sesuatu produk mempunyai ciri-ciri yang menjadi lambangnya
- Boleh dipercayai (reliability)- sesutu produk itu dianggap boleh dipercayai jika peluang untuknya gagal dalam tempoh masa yang dibuat dalam rekabentuknya adalah rendah.
- Ketepatan (conformance)- menepati spesifikasi atau ciri-ciri pengikut piawai dalam rekabentuknya
- Berpanjangan (durability)- tempoh dimana sesuatu produk itu dapat bertahan terhadap tekanan dan trauma tanpa mengalami kegagalan
- Berguna / dapat digunakan (serviceability)- sesuatu produk itu dianggap berguna jika ianya dapat diperbaiki dengan mudah dan murah (kemudahan untuk diperbaiki)
- Mempunyai nilai estetika (aesthetics)- darjah di mana sesuatu produk itu menjadi pilihan pelanggan. sesuatu yang subjektif dapat dikesan melalui deria spt rasa, bunyi dan bau
- Mencapai Kualiti (perceived quality)- berasaskan pendapat pelanggan (dapat memenuhi keperluan pelanggan). Juga kefahaman pelanggan mengenai kebaikan produk, imej dan jenama.
tq atas perkongsian
ReplyDelete