Skip to main content

YEARLY TEACHING PLAN FORM ONE SCIENCE

YEARLY TEACHING PLAN

FORM ONE SCIENCE

YEAR 2009


 

Week No

Topic

Suggested number of periods

Suggested number of weeks

 

1

INTRODUCTION TO SCIENCE

 

4

6-12/1

1.1

What is science?

2

 

6-12/1

1.2

A science laboratory

1

 

6-12/1

1.3

The steps in a scientific investigation

2

 

13-19/1

1.4

Physical quantities and their units

2

 

20-26/1

1.5

Weight and mass

2

 

27-31/1

1.6

Measuring tools

2

 

27-31/1

1.7

The importance of standard units

1

 
     
 

2

CELL AS A UNIT OF LIFE

 

3

3-9/2

2.1

What is a cell

2

 

10-16/2

2.2

Cell organisation in human body

2

 

17-23/2

2.3

The human being- a complex organism

1

 
     

24-29/2

3

MATTER

 

4

24-29/2

3.1

What is matter?

1

 

30-1/3

3.2

The state of matter

2

 

2-6/3

3.3

The concept of density

2

 

16-22/3

3.4

The properties of matter and their application in everyday life

1

 
     
 

4

THE VARIETY OF RESOURCES ON EARTH

 

3

23-29/3

4.1

The various resources on earth

1

 

6-12/4

4.2

Elements, compound and mixtures

2

 

13-19/4

4.3

To appreciate the importance of earth resources

1

 
     
 

5

THE AIR AROUND US

 

6

20-26/4

5.1

The composition of air

2

 

27-30/4

5.2

The properties of oxygen and carbon dioxide

1

 

4-10/5

5.3

Oxygen is needed for respiration

2

 

11-17/5

5.4

Oxygen is needed for combustion

2

 

18-22/5

5.5

Air pollution

2

 

8-14/6

5. 6

The importance of keeping the air clean

1

 
     

15-21/6

6

SOURCES OF ENERGY

 

3

22-28/6

6.1

The various forms and sources of energy

1

 

29-30/6

6.2

Renewable and non-renewable energy sources

2

 

1-5/7

6.3

The importance of conserving the energy sources

2

 
     

6-12/7

7

HEAT

 

4

13-19/7

7.1

Heat as a form of energy

1

 

13-19/7

7.2

The effect of heat flows on matter

2

 

20-26/7

7.3

Application of expansion and contraction of matter

2

 

27-31/7

7.4

Absorbing and giving out heat

2

 

27-31/7

7.5

The benefits of heat flow

2

 
     
  

Total

  
  

First term examination

  
  

Mid-year examination

  
  

Enrichment programmes

  
  

Total number of days

  
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     


 


 


 

Comments

Popular posts from this blog

KERTAS KERJA PROGRAM LAWATAN SAMBIL BELAJAR

PROGRAM LAWATAN SAMBIL BELAJAR PELAJAR-PELAJAR PERSATUAN SAINS SMK SULTAN YAHYA PETRA 1 KE IPOH DAN TAIPING PADA 7-9 APRIL 2011   PENDAHULUAN Lawatan sambil belajar pelajar-pelajar Persatuan Sains SMK Sultan Yahya Petra 1, Kelantan ke Ipoh dan Taiping, Perak terdiri daripada 30 orang pelajar dan 3 orang guru sains. Matlamat Persatuan Sains ini diperkenalkan di SMK Sultan Yahya Petra 1 adalah untuk melahirkan pelajar-pelajar yang mempunyai minat yang tinggi di dalam bidang sains, seterusnya dapat memberikan pendedahan tentang kerjaya di dalam bidang sains dan teknologi.   Dalam usaha mencapai matlamat ini, Persatuan Sains mengambil inisiatif untuk mengadakan lawatan sambil belajar ke beberapa tempat yang menarik dan sesuai dengan bidang sains dan teknologi. Oleh yang demikian, Institut Penyelidikan Veterinar, Jabatan Geosains dan Mineral serta Bukit Merah Resort menjadi destinasi pilihan kerana terdapat pelbagai contoh yang boleh memberikan pengetahuan serta pengalaman baru dalam bidan

KEPENTINGAN IKLIM SEKOLAH YANG POSITIF

Definisi iklim sekolah yang positif Ciri-ciri sekolah seperti struktur fizikal bangunan dan interaksi antara pelajar dan guru-guru merupakan dua faktor besar yang mempengaruhi dan membantu dalam member takrifan terhadap konsep iklim sekolah yang sangat luas ini. Iklim sekolah telah dikaji oleh para pengkaji beberapa tahun yang lalu dan masih lagi berterusan untuk dikenalpasti dan diperhalusi lagi sebagai satu keputusan yang signifikan yang mempengaruhi hasil-hasil dalam bidang pendidikan. Halpin dan Croft (1963) yang merupakan perintis dalam kajian iklim sekolah mengatakan bahawa iklim sekolah menggambarkan personaliti seseorang individu sendiri dan bagaimana guru tersebut berusaha untuk mencapai tahap organisasi iklim sekolah berkenaan. Seterusnya, Howard (1974) mendefinisikan iklim sekolah sebagai keadaan sosial dan budaya sekolah itu yang mempengaruhi tingkah laku orang di dalamnya. Pusat Perkembangan Kurikulum (1981) mendefinisikan iklim sekolah sebagai suasana sekolah yan

PENGURUSAN STRATEGIK DAN IKLIM SEKOLAH MEMPENGARUHI KEPUASAN KERJA GURU

PENGENALAN Tugasan ini membincangkan mengenai perhubungan antara pengurusan strategik dan iklim sekolah terhadap kepuasan kerja. Di dalam tugasan ini, terdapat dua pembolehubah yang tidak bersandar iaitu pengurusan strategik dan iklim sekolah. Manakala, pembolehubah yang bersandar adalah kepuasan kerja guru. Perkaitan antara dua jenis pembolehubah ini dibaincangkan bagi melihat sama ada terdapat perhubungan yang signifikan ataupun tidak   2.0    KONSEP PENGURUSAN STRATEGIK 2.1    Definisi Apakah yang dimaksudkan dengan pengurusan strategik? Terdapat pelbagai definisi yang diberikan tentang konsep ini. Dua istilah penting di sini iaitu 'pengurusan' dan 'strategik' membawa pengertian yang mendalam dan penting di mana gabungan kedua-duanya pula menjelaskan proses pengurusan yang kritikal yang berlaku dalam mana-mana organisasi. Menurut Peter Drucker (1972), pengurusan ialah satu proses sosial yang dibentuk untuk mendapatkan kerjasama, penyertaan dan penglibatan ahli-ahli