Skip to main content

MALCOM BALDRIGE AWARD CRITERIA VS SKPM

MALCOM BALDRIGE AWARD CRTERIA OF EDUCATION

kriteria yang digunakan sebagai satu standard kualiti bagi meberi pengiktirafan kepada institusi pendidikan di USA
7 kriteria:
  1. kepimpinan : keupayaan pemimpin untuk membentuk visi dan misi sesebuah organisasi dan menghalakannya kepada setiap ahli didalam organisasi yang dipimpin
  2. perancangan strategik : bagaimana proses penetapan proses dibuat, adakah setiap ahli mengetahui kerangka proses yang dibentuk
  3. fokus pelanggan : bagaimana kepuasan pelanggan dapat dicapai, adakah perkhidmatan yang ditawarkan inovatif dan terkini
  4. pengukuran pencapaian : mempunyai KPI yang jelas dan boleh diukur, adakah ia dinilai secara berkala ( bagi melihat kelemahan dan proses penambahbaikan)
  5. fokus kepada sumber manusia : memberikan latihan yang mencukupi, mengenalpasti mereka, prihatin tehadap mereka dan ada sistem penganugerahan.
  6. pengurusan : bagaimana mengurus dan membentuk kerja-kerja utama, adakah berjalan dengan lancar?, adakah terlalu banyak birokrasi?, adakah diselaraskan dengan baik supaya tidak berlaku pertindihan antara setiap jabatan?
  7. hasil : mencapai kecemerlangan dalam setiap aspek organisasi

SKPM (STANDARD KUALITI PENDIDIKAN MALAYSIA)

Suatu standard yang digunakan untuk mengukur kualiti pengurusan sekolah-sekolah di Malaysia. kriteria ini digunakan bagi memberikan anugerah Sekolah Harapan Negara kepada sekolah-sekolah yang layak. Terdiri daripada 12 elemen yang terkandung di dalam 4 dimensi:

DIMENSI 1: HALA TUJU KEPIMPINAN

  • visi dan misi
  • kepimpinan
  • struktur organisasi

DIMENSI 2 : PENGURUSAN ORGANISASI

  • perancangan
  • iklim
  • pengurusan sumber
  • pengurusan maklumat

DIMENSI 3: PENGURUSAN PROGRAM PENDIDIKAN

  • pengurusan program kurikulum, ko-kurikulum dan hal ehwal pelajar
  • pengajaran dan pembelajaran
  • pembentukan sahsiah pelajar
  • penilaian pencapaian

DIMENSI 4 : KEMENJADIAN PELAJAR

  • kemenjadian pelajar di dalam setiap bidang akademik, ko0kurikulum dan sahsiah

Comments

Popular posts from this blog

KERTAS KERJA PROGRAM LAWATAN SAMBIL BELAJAR

PROGRAM LAWATAN SAMBIL BELAJAR PELAJAR-PELAJAR PERSATUAN SAINS SMK SULTAN YAHYA PETRA 1 KE IPOH DAN TAIPING PADA 7-9 APRIL 2011   PENDAHULUAN Lawatan sambil belajar pelajar-pelajar Persatuan Sains SMK Sultan Yahya Petra 1, Kelantan ke Ipoh dan Taiping, Perak terdiri daripada 30 orang pelajar dan 3 orang guru sains. Matlamat Persatuan Sains ini diperkenalkan di SMK Sultan Yahya Petra 1 adalah untuk melahirkan pelajar-pelajar yang mempunyai minat yang tinggi di dalam bidang sains, seterusnya dapat memberikan pendedahan tentang kerjaya di dalam bidang sains dan teknologi.   Dalam usaha mencapai matlamat ini, Persatuan Sains mengambil inisiatif untuk mengadakan lawatan sambil belajar ke beberapa tempat yang menarik dan sesuai dengan bidang sains dan teknologi. Oleh yang demikian, Institut Penyelidikan Veterinar, Jabatan Geosains dan Mineral serta Bukit Merah Resort menjadi destinasi pilihan kerana terdapat pelbagai contoh yang boleh memberikan pengetahuan serta pengalaman baru dalam bidan

KEPENTINGAN IKLIM SEKOLAH YANG POSITIF

Definisi iklim sekolah yang positif Ciri-ciri sekolah seperti struktur fizikal bangunan dan interaksi antara pelajar dan guru-guru merupakan dua faktor besar yang mempengaruhi dan membantu dalam member takrifan terhadap konsep iklim sekolah yang sangat luas ini. Iklim sekolah telah dikaji oleh para pengkaji beberapa tahun yang lalu dan masih lagi berterusan untuk dikenalpasti dan diperhalusi lagi sebagai satu keputusan yang signifikan yang mempengaruhi hasil-hasil dalam bidang pendidikan. Halpin dan Croft (1963) yang merupakan perintis dalam kajian iklim sekolah mengatakan bahawa iklim sekolah menggambarkan personaliti seseorang individu sendiri dan bagaimana guru tersebut berusaha untuk mencapai tahap organisasi iklim sekolah berkenaan. Seterusnya, Howard (1974) mendeļ¬nisikan iklim sekolah sebagai keadaan sosial dan budaya sekolah itu yang mempengaruhi tingkah laku orang di dalamnya. Pusat Perkembangan Kurikulum (1981) mendeļ¬nisikan iklim sekolah sebagai suasana sekolah yan

PENGURUSAN STRATEGIK DAN IKLIM SEKOLAH MEMPENGARUHI KEPUASAN KERJA GURU

PENGENALAN Tugasan ini membincangkan mengenai perhubungan antara pengurusan strategik dan iklim sekolah terhadap kepuasan kerja. Di dalam tugasan ini, terdapat dua pembolehubah yang tidak bersandar iaitu pengurusan strategik dan iklim sekolah. Manakala, pembolehubah yang bersandar adalah kepuasan kerja guru. Perkaitan antara dua jenis pembolehubah ini dibaincangkan bagi melihat sama ada terdapat perhubungan yang signifikan ataupun tidak   2.0    KONSEP PENGURUSAN STRATEGIK 2.1    Definisi Apakah yang dimaksudkan dengan pengurusan strategik? Terdapat pelbagai definisi yang diberikan tentang konsep ini. Dua istilah penting di sini iaitu 'pengurusan' dan 'strategik' membawa pengertian yang mendalam dan penting di mana gabungan kedua-duanya pula menjelaskan proses pengurusan yang kritikal yang berlaku dalam mana-mana organisasi. Menurut Peter Drucker (1972), pengurusan ialah satu proses sosial yang dibentuk untuk mendapatkan kerjasama, penyertaan dan penglibatan ahli-ahli